Designtænkning skal sikre fremtidens læger på Sygehus Sønderjylland

Sygehus Sønderjylland har indledt et innovativt samarbejde med Designskolen i Kolding for at tackle udfordringerne med at rekruttere uddannelseslæger. Projektet, der også fungerer som pilot for andre faggrupper, skal skabe nye løsninger, der gør sygehuset til et foretrukket valg for fremtidens læger.

Sygehus Sønderjylland står over for betydelige udfordringer, når det kommer til at rekruttere uddannelseslæger, men med et nyt samarbejde med Designskolen i Kolding er der sat gang i en proces, der skal hjælpe til med at vende skuden. Samarbejdet har til formål at udvikle konkrete løsninger på rekrutteringsproblematikken ved hjælp af designtænkning

Frem til december vil relevante nøglepersoner fra sygehuset og Designskolen arbejde tæt sammen om at udvikle nye metoder, der kan gøre det mere attraktivt for læger at vælge Sygehus Sønderjylland som uddannelsessted.

-  Vi ønsker at udfordre vores egen tænkning og få en dybere forståelse af, hvorfor vi har svært ved at tiltrække læger til Sønderjylland. Med Designskolens kreative tilgang og vores fokus på god uddannelse i sundhedsvæsenet, skal vi sammen skabe nye rammer for, hvordan vi kan tiltrække fremtidens læger, siger HR Chef på Sygehus Sønderjylland, Mia Tjerrild.

HR-chef på SHS Mia Tjerrild, som er initiativtager til samarbejdet med Designskolen i Kolding.

I projektet vil et bredt udsnit af personer, herunder chefer, vagtplanlæggere og uddannelseslæger - og selvfølgelig de studerende - blive inddraget. Designskolen vil stå for dataindsamling, både kvantitativt og kvalitativt, og processen afsluttes med en workshop, hvor der skal genereres ideer og udvikles prototyper på nye rekrutteringsstrategier. Målet er at stå med en klar handleplan i januar, der kan danne grundlag for fremtidige rekrutteringsindsatser.

- Vi ser det her som et pilotprojekt, der ikke kun kan hjælpe os med at rekruttere læger, men også kan bruges til andre faggrupper, hvor rekruttering er en udfordring. Samarbejdet med Designskolen giver os en unik mulighed for at tænke fremad og udvikle metoder, der kan sikre, at Sygehus Sønderjylland bliver et foretrukket valg – ikke kun som uddannelsessted, men også som arbejdsplads, tilføjer HR chefen.

Det nye samarbejde markerer, at Sygehus Sønderjylland for første gang benytter designtænkning på den her måde, og forventningerne er høje:

- Vi forventer, at samarbejdet bliver fagligt velfunderet, inspirerende og sjovt, og at det vil udfordre vores tænkning og metoder, afslutter Mia Tjerrild.

Materialer fra det indledende arbejde med projektet.