Ny chefbioanalytiker på Sygehus Sønderjylland

43-årige Trine Rasmussen er ny chefbioanalytiker i Patologiafdelingen på Sygehus Sønderjylland.

Retningen for Trine Rasmussens arbejdsliv blev beseglet en dag i folkeskolen, hvor hun kiggede på en tegning, hun lige havde tegnet.

- Jeg havde tegnet et laboratorium. Dér gik det op for mig, at det var den vej, jeg ville. Jeg har altid kunnet lide systematik og nørderi. Og dét at skaffe svar og finde frem til et facit har altid tiltalt mig, fortæller 43-årige Trine Rasmussen, der er ny chefbioanalytiker i Patologiafdelingen på Sygehus Sønderjylland.

Så efter en gymnasietid i Haderslev med fokus på yndlingsfagene matematik, kemi, fysik og ikke mindst biologi gik turen til bioanalytikerstudiet i Aarhus, som Trine Rasmussen dimitterede fra i 2005.

Hun fik sin første ansættelse på sit tidligere praktiksted, Esbjerg Sygehus. Men hurtigt viste det sig, at Trine Rasmussen ikke kun havde flair for faget, men også for menneskene i faget.

Trine Rasmussen, ny chefbioanalytiker i Patologi på Sygehus Sønderjylland

Trine gik TR-vejen

Derfor blev hun valgt som tillidsrepræsentant i 2007 og senere som fællestillidsrepræsentant i 2014.

- Jeg elskede virkelig jobbet som TR og FTR i Esbjerg. Jeg kan lide mennesker og jeg kan lide at arbejde med mennesker og få dem til at vokse. Både menneskeligt og fagligt. For faget har altid været min store interesse, siger Trine Rasmussen, der stadig er aktiv som bestyrelsesmedlem i Danske Bioanalytikere.

Men i kraft af sit TR-arbejde fik Trine Rasmussen også indblik i organisationer, regler, administration og MED-struktur og svære samtaler.

- Det gjorde, at min interesse for ledelse blev vakt. Og derfor begyndte jeg på en diplomuddannelse i ledelse i 2016. Det var ikke noget, jeg fortalte vidt og bredt, for det kan godt give løftede øjenbryn, når man er fællestillidsrepræsentant, siger Trine Rasmussen.

Blev prikket til Vejle

- Jeg begyndte heller ikke på lederuddannelsen for selv at blive leder, men fordi jeg gerne ville være bedre til at forstå ledere, siger Trine Rasmussen.

Men sådan ville skæbnen det ikke. Da Trine var færdig med sin diplomuddannelse, lagde hun et lille ”Yes, jeg er færdig” opslag på Facebook. Der gik kun kort tid, så blev hun prikket af en kollega på Vejle Sygehus, om, at de manglede en leder på Patologi.

- Jeg tænkte, at hvis der skulle ske noget nyt, så skulle det være nu. Og hvis jeg skulle være leder, så skulle det være inden for patologien, som er mit yndlingsområde. Og så var det vigtigt, at det ikke blev i Esbjerg, hvor jeg var i 15 år – de fleste som tillidsrepræsentant, siger Trine Rasmussen.

Til sin overraskelse fandt Trine Rasmussen ud af, at jobbet som leder ikke var så anderledes end jobbet som fællestillidsrepræsentant.

- Jeg kendte jo mange af disciplinerne i forvejen, men udfordringerne blev måske nok mere komplekse efter springet til leder, siger Trine Rasmussen.

Det blev til fire år som overbioanalytiker i Vejle, hvor hun var fra 2020 til 2024.

”Man bliver aldrig færdig som leder”

1. september begyndte Trine Rasmussen som chefbioanalytiker i Patologiafdelingen i Aabenraa, hvor hun deler ledelsesansvaret med cheflæge Niels Marcussen og har ansvaret for godt 20 medarbejdere.

- Jeg er stadig ved at vende alle stenene og lære medarbejderne og de interne og eksterne samarbejdspartnere at kende.

- Jeg er af den opfattelse, at man aldrig bliver færdig som leder. Man bliver aldrig færdig med at skabe følgeskab. Og man skal altid gøre tingene ordentligt. Det skylder vi hinanden – og ikke mindst patienterne. For der er næppe noget værre end at vente på svar på for eksempel en kræftanalyse, siger Trine Rasmussen.

Refleksionstid på pendlerturen

Selv om Trine Rasmussen både kan lide mennesker, komplekse udfordringer og ikke er konfliktsky, så har hun også brug for sit eget rum til at reflektere.

Dét rum finder hun blandt andet, når hun pendler til og fra arbejde fra hjemmet i Kolding.

- Så har jeg et fint break til lige at tænke dagen igennem, siger Trine Rasmussen.

Når hun kommer hjem fra arbejde, står fritiden blandt andet på cirkeltræning, bestyrelsesarbejde og samvær og gåture med familien, der består af en kæreste, to børn på 15 og 12 år – og en cavalier king charles spaniel.

Bjørn Voldbjerg Sørensen

Kommunikationskonsulent