Nyrepris lander hos diabetessygeplejerske i Sønderborg

Sygeplejerske Lisbet Danmark fra dialyseafdelingen på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg vandt Nyreforeningens Nyrepris 2024.

Nyreprisen er en pris, som Nyreforeningen en gang om året uddeler til en professionel sundhedsaktør, der har gjort noget ekstraordinært for nyresyge og deres pårørende.

Én som har gjort noget særligt for at skabe forbedringer, livskvalitet og glæde for de nyresyge og deres pårørende.

I år gik den til sygeplejerske Lisbet Danmark, som arbejder på Sygehus Sønderjylland på Dialyseambulatoriet i Sønderborg.

Indsæt nyt billede + indsæt kort beskrivelse af, hvad man ser på billedet ...

Blev indstillet af patient

Lisbet er blevet indstillet til årets nyrepris af en patient og en pårørende.

De er Nyreforeningens medlemmer som kan indstille kandidater til Nyreprisen, hvorefter Nyreforeningens Forretningsudvalg beslutter, hvem der skal have prisen.

Lisbet Danmark er stolt af prisen og rørt over ordene i indstillingen, som bl.a. lød således:

Nyreprisen må gå til sygeplejerske Lisbet Danmark, for Lisbet er én som ”brænder” for sit arbejde. Lisbet gør en kæmpe forskel for patienterne på afdelingen, så dagen ikke føles ”træls”. Lisbet har en særlig evne til at få alle til at føle sig godt tilpas.

Lisbet er med til at sikre, at alle patienter har de bedste betingelser for at være i god form. Hun sørger bl.a. for, at dem der har lyst, sidder og cykler. Hun udleverer f.eks. en lille bog, hvor vi skriver km ned. Vi har lige overstået en tur til Paris og nu er vi begyndt på turen Jylland rundt. Det fællesskab som Lisbeth er med til at skabe, giver anledning til mange samtaler og latter på kryds og tværs. Og når vi nu bevæger os ned gennem Europa eller rundt i Jylland, så går dagen hurtigere.

Men ikke nok med det, så bruger Lisbet også gerne noget af sin ferie, til at tage med på Nyreforeningens udlandsrejser. På disse rejser har alle – både nyresyge og pårørende – mulighed for at føle sig trygge og nyde ferien, fordi Lisbet er med overalt. Lisbet gør alt for at vi patienter og pårørende skal få en dejlig ferie, væk fra hverdagen. Når vi er ude at rejse, så tager hun med, hvis en patient bliver dårlig, eller hvis én har glemt noget medicin, så sørger hun for at hjælpe med at få udsendt recept og hente medicinen på apoteket. Ja ..Lisbet står til rådighed i alle døgnets 24 timer.

Lisbet har en evne til at få alle med og hun hjælper alle med smil, venlighed og omsorg. Hun er en drivkraft, som smitter af på os alle. Derfor skal Lisbet Danmark have årets Nyrepris.”

Modtog prisen på Nyreforeningens årsmøde

Lisbet Danmark modtog Nyreprisen på Nyreforeningens årsmøde lørdag den 20. april, hvor Nyreforeningens landsformand Malene Deele takkede hende for at gøre en forskel for nyresyge og pårørende både i arbejdet som sygeplejerske på dialyseafdelingen i Sønderborg, men også som medrejsende sygeplejerske på Nyreforeningens rejser.

Sygeplejerske Lisbet Danmark fra dialyseafdelingen på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg med beviset på, at hun her modtaget Nyreprisen 2024.