Vivi har været sygeplejerske i 50 år.

Der var 1. januar 1974, at Vivi begyndte på et fag, som hun siden har brugt hele sit arbejdsliv på. Hun blev fejret, men vil hellere fejre sit fag.

- Nu gider jeg ikke snakke om pension mere. Jeg skal nok sige til, når jeg er klar.

Sådan faldt ordene til oversygeplejersken, da Vivi Hansen passerede hende på gangen en dag. Og begrundelsen faldt prompte:

- Ja, jeg kan jo ikke sidde derhjemme og læse Jyske hele dagen.

Pension ville ellers være relevant nok, hvis man ser på cpr.-nummeret. Vivi Hansen er 69 år gammel og har været sygeplejerske på Sygehus Sønderjylland i 50 år. Men hun elsker sit job, og hun kan slet ikke lade være med at udvikle sig.

Indsæt nyt billede + indsæt kort beskrivelse af, hvad man ser på billedet ...

Vivi Hansen har været sygeplejerske i 50 år.

- Vivi er den virkelig den engagerede type. Hun har altid været nysgerrig på sit fag, og den nysgerrighed har hun bevaret. Det er ikke længe siden, at hun spurgte mig om fri et par dage, og da jeg af nysgerrighed ville vide, hvad hun skulle svarede hun, at hun gerne ville på kursus i sorgvejledning. Og det var hun altså i gang med at arrangere på et par fridage, så det ikke skulle belaste afdelingen. Sådan er hun bare, siger Gitta Hansen, oversygeplejerske på kræftambulatoriet i Sønderborg.

Oversygeplejerske Gitta Hansen holdte tale for Vivi til jubilæet

Fridage var ikke nødvendigt, Vivi Hansen fik kurset uden at skulle tage fri. Siden har hun delt ud af sin nyerhvervede viden til kollegaerne ved at arrangere oplæg.

Patienternes ambassadør

Når man har arbejdet i fem årtier det samme sted, bliver arbejdet naturligt en meget stor del af livet. For Vivi Hansen kommer erfaringen til udtryk, når hun er talerør for patienterne.

- Vivi sørger for, at ingen patienter bliver overset og er der patienter som måske ikke selv får sagt, det de ville, så er Vivi ikke bleg for at gå til ledelsen eller tage en diskussion med en af lægerne, fortæller Gitta Hansen.

Otte år som Arbejdsmiljørepræsentant, frontløber i projekt ”Livet efter brystkræft” og drivende kraft bag ”Krop og Kræft” er blot nogle af de hakker Vivi Hansen kan sætte i bæltet.

Der manglede heller ikke rosende ord i talerne ved jubilæet i dag. Men for hovedpersonen selv skal det ikke handle om hende.

- Det er meget vigtigere, at det handler om faget end om mig. Jeg har været i faget i så mange år, fordi det er fantastisk interessant og fordi jeg har haft mulighed for at være nysgerrig på mit fag, siger Vivi Hansen.

Selv efter 50 år på Sygehus Sønderjylland, og de seneste 30 år på fuld tid, brænder lysten til at udvikle sig fagligt og til at dele det med kollegaer stadig.

- Jeg ved ikke, hvor længe jeg bliver ved. Men jeg har slet ikke lyst til at sætte dato på, hvornår jeg stopper. Jeg vil bare gerne lade døren stå åben og arbejde så længe, jeg stadig synes det er sjovt. Så længe jeg kan blive ved med at være nysgerrig i mit fag, så længe er jeg glad, fortæller Vivi Hansen.

Familie, venner og kolleger kom for at fejre Vivi. Vivi vil dog hellere fejre sit fag.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent