Autorekvirering af glukose ved rekvirering af C-peptid

Til praksis i Sygehus Sønderjyllands optageområde

Fra mandag den 3. juli 2023 kan analysen ’Proinsulin C-peptid;P(fPt)’ ikke længere rekvireres.

Analysen erstattes af en ikke-fastende gruppe ’Proinsulin C-peptid grp;P’. Ved rekvirering af denne gruppe kommer der resultat for analysen ’Proinsulin C-peptid;P’ og analysen ’Glukose;P’.

Gruppen ’Proinsulin C-peptid grp;P’ bør som udgangspunkt ikke bestilles af almen praksis og kun efter aftale med Medicinske Sygdomme, Sygehus Sønderjylland.

Ved usikkerhed om patienten har Type 1 eller Type 2 Diabetes Mellitus anbefales måling af C-peptid og glukose indenfor 5 timer efter et måltid.

Yderligere information om prøvetagning og tolkning kan findes på Dansk Endokrinologisk Selskabs hjemmeside: https://endocrinology.dk/nbv

Se kontaktoplysninger nedenfor ved spørgsmål.

Blodprøver, Biokemi og Immunologi, SHS

Tomasz Orton Brylski