Vigtig information om blodprøverekvisitioner

Til praksis i Sygehus Sønderjyllands optageområde

Kære kolleger

Laboratoriet har i den seneste tid oplevet, at der er blevet tilføjet analyser til allerede oprettede rekvisitioner af andre end den oprindelige rekvirent.

Problemet ved dette er, at de nuværende IT-systemer ikke kan håndtere, at der ”deles” om rekvisitionerne. Når der tilføjes analyser til en rekvisition, vil alle blodprøvesvar blive sendt til den oprindelige rekvirent, der altså får det juridiske ansvar for at tage stilling til flere resultater end ønsket. Omvendt sendes resultaterne ikke til den læge/sundhedsperson, der har tilføjet de ekstra analyser.

Der kan ikke blot lukkes for muligheden for at tilføje analyser, da det er nødvendigt i andre sammenhænge.

Hvis man ser en mulighed for at kunne bruge analyseresultater fra andres rekvisitioner og derved spare patienten og laboratoriet for en gentagelse af de samme analyser, kan man sætte sig på som modtager af kopisvar. Hvis man oveni har brug for ekstra analyser, skal man oprette egen rekvisition med disse.

Der sættes pris på, at man formentlig har ønsket at spare patienter og laboratoriet for unødvendige analyser, men som ovenfor forklaret må der ikke tilføjes analyser til andres rekvisitioner.

Se kontaktoplysninger nedenfor ved spørgsmål.

Blodprøver, Biokemi og Immunologi, Sygehus Sønderjylland.

Denne info kan også downloades her.

Michael Mejer Hunderup

Reservelæge i hoveduddannelse