Sygehus Sønderjyllands finalist til Et Sundere Syddanmark 2025 er fundet

Deltagerne, der skal konkurrere i forskningskonkurrencen "Et Sundere Syddanmark 2025" er nu fundet. Fra Sygehus Sønderjylland bliver det læge og Ph.d. studerende Sara Nørgaard Søgaard med et projekt om AI og kampen mod antibiotikaresistens.

De fem kandidater, som skal deltage i forskningskonkurrencen ”Et Sundere Syddanmark 2025” er nu fundet. Fra Sygehus Sønderjylland bliver det læge og Ph.d. studerende Sara Nørgaard Søgaard.

Konkurrencen Et Sundere Syddanmark bliver afholdt i samarbejde med Region Syddanmark, Syddansk Universitet, TV SYD og TV2 FYN. SMS-afstemningen åbner til januar, og vinderne bliver kåret i uge 5.

Læge og Ph.d. studerende Sara Nørgaard Søgaard, som er Sygehus Sønderjyllands deltager i "Et Sundere Syddanmark 2025"

AI og kampen mod antibiotikaresistens

Sygehus Sønderjyllands finalist er Sara Nørgaard Søgaard. Sara er læge og Ph.d. studerende.

Sara har i sit projekt fokus på, hvordan brugen af kunstig intelligens kan forbedre diagnosticering og behandling af infektioner på akutmodtagelser.

Hvert år indlægges tusindvis af patienter med infektioner som lungebetændelse og urinvejsinfektion, men de fleste starter med at få en bredspektret antibiotikabehandling, hvilket kan føre til resistens.

Saras studie vil - ved brug af et AI-baseret beslutnings-støtteværktøj - hjælpe læger med at identificere den mest hensigtsmæssige behandling hurtigt og præcist.

Værktøjet vil blive implementeret først på Sygehus Sønderjylland og vil ikke kun forbedre patientbehandlingen, men også reducere forbruget af bredspektret antibiotika, hvilket vil være en vigtig brik i kampen mod antibiotikaresistens i hele regionen.

Resultaterne forventes at føre til hurtigere diagnoser, kortere indlæggelsestider og færre bivirkninger for patienterne.

Det er til januar, at du får mulighed for at stemme på Saras projekt i konkurrencen.

Fakta om Et Sundere Syddanmark

Et Sundere Syddanmark er en forskningskonkurrence. Første gang den blev afholdt, var i 2019.

Konkurrencen og programmet handler om at udbrede og styrke en bredere dialog i offentligheden, sikre inddragelse af regionens borgere i forskningsprocessen og medindflydelse i forbindelse med uddelingen af forskningsmidler til videnskabelige projekter. I sidste ende er det borgerne, som ved en SMS-afstemning beslutter, hvilke projekter der skal vinde præmierne.

Førstepladsen udløser en million kr., mens der følger hhv. 600.000 kr. og 400.000 kr. med anden- og tredjepladsen. Som noget nyt er der et honorar til fjerde- og femtepladsen.

Sygehus Sønderjylland vandt konkurrencen i 2023 og fik i 2024 en flot 2.plads.