Simulationstræning på tværs af uddannelse og niveau styrker samarbejdet.
Kirurgisk Afdeling i Aabenraa har indført simulationstræning, der samler elever og studerende på tværs af fag og niveauer for at styrke samarbejde, faglighed og teamwork i et trygt læringsmiljø.
På Kirurgisk afdeling i Aabenraa er der skabt et helt særligt initiativ, der styrker samarbejdet og fagligheden blandt afdelingens elever og studerende.
På tværs af sengeafsnittene har kliniske vejledere sammen med oplæringsvejledere udviklet en simulationstræning som omfatter både elever og studerende på tværs af deres uddannelsesforløb og deres niveau.
Det betyder, at de studerende ikke kun lærer deres egne ansvarsområder at kende, men samtidig fx får en bedre forståelse af hvilke opgaver andre faggrupper har og hvordan man bedst arbejder sammen.
Tryghed og samarbejde i fokus
Elever og studerende, som alle er på forskellige niveauer i deres uddannelse, deltager i simulationstræningen, hvor de møder scenarier, de kan støde på i hverdagen.
Når de øver sig sammen, gør det dem bedre rustet til deres fremtidige arbejde - men også rollen i at støtte hinanden i dagligdagen – på tværs af faggrupper og niveauer.
- Det er vigtigt, at de studerende får et godt kendskab til hinandens kompetencer og lærer, hvordan de bedst kan arbejde sammen. Det er noget, vi prioriterer højt, fortæller sygeplejerske og klinisk vejleder Mille Hornhaver Bennesen.
Når simulationsøvelsen er slut, får deltagerne feedback fra observatørerne. Her diskuterer deltagerne, hvad der gik godt, og hvor der er plads til forbedring. Det er med til at skabe en læringsproces, hvor alle kan bidrage og lære af hinanden – uanset hvor man er i sin uddannelse.
Positiv modtagelse og fremtidige planer
På Kirurgisk afdeling er de glade for den ”blandede simulationstræning”, som har vist sig at være en succes. Det har styrket både faglighed og samarbejde fortælle Mille Hornhaver Bennesen.
- Det faste personale kan mærke en forskel og derudover har vi fået mange positive tilbagemeldinger fra både elever og studerende.
Samarbejdet på tværs af faggrupper og niveauer har også vækket interesse på andre afdelinger, hvor de ønsker at afprøve konceptet.