Forbrug af D-vitamin analysen (25-Hydroxy-Vitamin D3) i almen praksis

Til praksis i Sygehus Sønderjyllands optageområde

"D-vitamin skal spises – ikke måles"

Medio oktober modtager alle praksis i Region Syddanmark (RSD) en rapport over forbruget af D-vitamin analysen for de sidste tre måneder.

Formålet med rapporten er at informere om brugen af analysen samt reducere unødvendigt brug. Af rapporten fremgår også hyppigheden af de enkelte indikationer for rekvirering af D-vitamin analysen i egen praksis sammenlignet med alle praksis i RSD, og andelen af prøver bestilt til ’diagnostik’, der har givet lave D-vitamin niveauer (< 50 nmol/L).

Rapporten er lavet i forlængelse af Vælg Klogt anbefalingen: 'Undgå at bestille D-vitamin analyse hos raske personer uden kliniske symptomer eller øget risiko for D-vitamin mangel'.

Fødevarestyrelsen anbefaler D-vitamin tilskud, se Anbefalinger om kost | Borger | Sundhedsstyrelsen.

Denne information kan også hentes som pdf-fil her

Se kontaktoplysninger nedenfor ved spørgsmål.

Blodprøver, Biokemi og Immunologi

Eva Rabing Brix Petersen

Ledende overlæge

Blodprøver, Biokemi og Immunologi, Sygehus Sønderjylland

Serena Lillo

Biokemiker

Biokemi og Immunologi, Sygehus Lillebælt

Vi oplever desværre tekniske problemer med vores nyheder. Du kan prøve at vende tilbage på et senere tidspunkt. Vi beklager ulejligheden.