Amylase, pancreastype, kat.k., P-

Fakta om analysen

Analysenavn P—Amylase, pancreastype; kat.k.
Kortnavn Amylase pancreastype;P
Synonym Glycogenase
Forkortelse AMYLP
IUPAC kode NPU19653
Kvantitetsnummer 000113
Instruktion for rekvirent Analyseres dagligt
Prøvemateriale 1 mL plasma
Holdbarheden er 24 timer ved stuetemperatur.

Prøvetagning Blodet tages i LGRØN 4,5

Referenceinterval
> 0   dage - < 1   år 0 - mindre end 8 U/L
> 1   år - < 18   år 0 - mindre end 39 U/L
> 18   år         10 - 65 U/L
Analyseusikkerhed 4 %
Unormale værdier Anvendes ved udredning af mavesmerter, kvalme m.m., idet akut pancreatitis ofte bevirker øget koncentration.
Ved kronisk pancreatitis findes ofte anfald uden en amylasekoncentration, der når over øvre referencegrænse.
Forhøjede værdier ses hos patienter med ekstrapancreatisk tumor, diabetisk ketoacidose, nedsat nyrefunktion, perionitis, salpingitis og oophoritis, sygdomme, der sekundært giver pancreatitis (eks. cancer pancreatis, alkohol) eller sygdomme i pancreas' naboorganer (levercirrose, galdevejsobstruktion, ulcus).
Nedsatte værdier ses hos kroniske pancreatitispatienter mellem evt. også under anfald.
Da analysen ikke er helt pancreasisoenzym specifik ses også forhøjet resultat i situationer med stærkt forhøjet non-pancreatisk amylase.

Seneste opdatering 19.04.15