Skip til primært indhold

Informationsmedarbejdere

Som informationsmedarbejder på Sygehus Sønderjylland har man en travl og afvekslende hverdag, og man er hver dag i kontakt med mange mennesker.

Hver dag ringer 900-1200 personer til Sygehus Sønderjyllands hovednummer 7997 0000, og alle opkaldene besvares af personalet i Informationerne i Aabenraa og i Sønderborg.

Sanne Christiansen og Sonja Bonde arbejder begge i Aabenraa-Informationerne. De kender hele sygehuset og alle specialer, og når patienter eller pårørende ringer, og ikke helt ved hvor de har behov for at blive stillet hen, kan Sonja og Sanne stille få spørgsmål, og ud fra svarene guide dem på rette vej.

Med så mange opkald i døgnet, ringer telefonen hele tiden. Men skranken bliver også passet, og det samme gør alle de andre praktiske opgaver, som ikke har et naturligt hjem på sygehuset, og som derfor har fundet vej til damerne i Informationen.

Opgaverne tæller alt fra udlevering af nøgler og teknisk udstyr til bestilling af patientkørsel og meget andet.

Og så har informationspersonalet en vigtig rolle, når der kommer et traume ind i sygehusets Fælles Akut Modtagelse. På en skærm holder de nemlig øje med, at alle de relevante læger, sygeplejersker mv. har givet besked om, at de har hørt traumealarmen og er på vej i FAM. Er der nogle, som ikke har reageret ved at trykke på en knap på de alarmer, de bærer, ringes de straks op af Sanne, Sonja eller en af deres kolleger. På den måde er Informationen også med til at sikre patienterne den nødvendige behandling, ved at sikre at alle hænder er til stede.

I Sønderborg er Informationen bemandet alle dage fra 7 til 20, mens Informationen i Aabenraa er døgnbemandet. Alt i alt er der 13 medarbejdere ansat i de to informationer.

Portræt af Sanne Christiansen
Portræt af Sonja Bonde
APPFWU01V