Brugen af Den Syddanske forbedringsmodel til organisering, implementering og ledelse af ny funktion

Arrangør: Esbjerg sygehus, Grindsted sygehus, Syddansk Universitetshospital

Brugen af Den Syddanske forbedringsmodels redskaber til hurtig planlægning og organisering af en helt ny funktion, samt anvendelse af modellen til ledelse og forbedring af driften.

Oplægsholdere

• Lars Henriksen, Kvalitets- og Forbedringschef – Esbjerg Sygehus, Tidligere overordnet medansvarlig for etablering og ledelse af Vaccinationscenter Esbjerg.
  • Jens Hauge Rasmussen, Forbedringskonsulent – Esbjerg Sygehus, Tidligere driftsleder af vaccinationscenter Esbjerg
  • Stine Hansen, Forbedringskonsulent – Esbjerg Sygehus, Tidligere medarbejder i vaccinationscenter Esbjerg

Indhold

Da Esbjerg Sygehus skulle etablere vaccinationscenter, blev redskaberne fra DSFM fra starten benyttet til planlægning og organisering af indsatsen.

Workshoppen vil bestå af to dele, en del om brugen af LEAN- redskaberne i DSFM og en del om brugen af ledelsesmetoderne.

Oplægsholderne var fra starten med i indsatsen, og vil i første del af workshoppen præsentere, hvordan redskaberne fandt anvendelse, og hvilke succeser og udfordringer der var under opbygningen af vaccinationscenteret.

Succeser og udfordringer vil omhandle samarbejdet mellem forbedringskonsulenter, interne og eksterne samarbejdspartnere, krav og regler fra national side, ønsker fra ledelse og politisk side og det som borgerne gav udtryk for, var vigtigt for dem.

Workshoppens anden del vil omhandle ledelsesmetoderne i DSFM, og hvordan redskaber som drifts- og forbedringstavler, respekt, standardarbejde og ledelse fra gembaen fandt anvendelse, og hvilke succeser og udfordringer det gav.

Der vil blive taget udgangspunkt i temaet omskiftelighed, og at der nogen gange på daglig basis skulle implementeres nye nationale retningslinjer og samtidig forbedres på nuværende arbejdsgange ud fra ET’ nationalt og regionalt klart mål om 0 spild.

Workshoppen vil involvere deltagerne i drøftelse af, hvordan man i højere grad måske kan indtænke DSFM, når der skal bygges om, og der hurtigt skal implementeres nye arbejdsgange.

Form

Præsentation fra ledere og medarbejder om forløbet og brugen af DSFM. Drøftelse og refleksion i grupper om anvendelsen af modellen i egen organisation. Plenumdrøftelse om brugen af DFSM som generelt styringsredskab i regional kontekst.

Forventninger til deltagerne

Engageret deltagelse i drøftelser i grupper og plenum. Komme med egne erfaringer om brugen af DSFM.

Forventet udbytte for deltager

Indsigt i succeser og udfordringer i brugen af DSFM. Inspiration til videre brug af DSFM ved planlægning og organisering af nye funktioner, samt anvendelse af modellen til ledelse og forbedring af driften.

Resultater