Færdig arbejde: Projektchef Martin Djørup stopper på Sygehus Sønderjylland

Med afslutningen af anlægsarbejdet slutter også syv års ansættelse for Martin Djørup. Han glæder sig til nye udfordringer, men tiden på projektet i Aabenraa betegner han som de syv fede år.

Han er høj, Martin Djørup, og når han trykker dig i hånden er grebet fast. Ikke så meget pjat, det skal kunne mærkes, at man siger goddag. Eller farvel, som Martin Djørup gør nu.

- Det er ikke uden vemod, det kan jeg godt mærke. Det kan vi faktisk alle mærke i afdelingen. Vi skal i alle mulige forskellige retninger, så det er lidt trist nu. Men det er det jo kun fordi, vi har haft det godt sammen. Det fortæller Martin Djørup, mens han sidder ved et bord fuld af arbejdstegninger.

Martin Djørup startede for præcis 7 år siden, den første april 2015. Det skulle blive starten på et projektforløb, som han er stolt af. Men han er ikke en mand, der tager hele æren selv.

- Jeg er stolt af min afdeling. Jeg ved, at jeg står i front, men det var aldrig sket uden min afdeling. Jeg stolt af, at vi er lykkedes med opgaven, vi har gennemført til tiden og til prisen med kvaliteten i orden. Der er ikke skåret i projektet, alt man har bedt om fra start, det har man fået, siger Martin Djørup.

Samarbejdet får også rosende ord med på vejen fra Sygehusdirektør Peter Fosgrau

- Jeg har haft et fremragende samarbejde med Martin. Martin har gennemført det store byggeri indenfor tidsplanen og budgettet. Og han har virkelig flot forstået, at afveje brugernes mange ønsker med de muligheder, der er indenfor den økonomiske ramme, siger Peter Fosgrau.

Byggepladsen i startfasen set fra kran

Hvad koster en mobilkran?

Ifølge Martin Djørup har man hele vejen igennem projektet fokuseret på at være løsningsorienteret. Det er i høj grad årsagen til, at man ikke har haft store knaster i projektet. Det betyder ikke, at det har været fuldstændig gnidningsfrit.

- Uoverensstemmelser er uundgåelige i store projekter som dette. Men både entreprenører og sygehusledelsen har været meget konstruktive. Et eksempel er, da vi skulle bygge det høje hus. Her endte vi med at mangle kran-kapacitet. Vi mente, at entreprenøren skulle betale. De mente, at regningen lå hos os. Det blev løst med et enkelt spørgsmål fra den lægelige direktør: Hvad koster en mobilkran? Det viste sig, at den kostede det samme som advokaterne ville koste, hvis vi skulle i tvist. Der blev hyret en mobilkran, og projektet kom videre i stedet for at gå i stå i en tvist, fortæller Martin Djørup.

Syv fede år

Foran Martin Djørup venter nu en stilling som byggerådgiver i Region Syddanmark. Men starten er udskudt en smule, for selvom han stopper her i Aabenraa, har OUH fået øjnene op for den høje bygningsingeniør

- Jeg starter mit nye arbejde i Regionens byggeafdeling med en orlov. Det er lidt sjovt, men det handler om, at man har brug for min assistance på OUH. Her skal jeg være byggepladschef på byggeriet ved OUH.  Og så håber jeg ikke, der ligger en bibelsk symbolik i de Syv Fede år jeg har haft her, griner Martin Djørup.

Byggeplads tæt på afslutning, set fra kran