Skip til primært indhold

Hjertelægen i Sønderjylland samler hele verden på Instagram

Simon Kallestrup Kristiansen er speciallæge i kardiologi på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa. Men han er også den, der gemmer sig bag Instagram-profilen ”cardiologycasesdk”, hvor han flere gange om ugen laver opslag, storys, reels og quizzer, og hvor han lige nu har 112.000 følgere. Til sammenligning har musiker Thomas Helmig 104.000 og politiker Lars Løkke Rasmussen 100.000 følgere.

Simon er på arbejde som afdelingslæge på hjerteafdelingen. Hans private telefon kommer sjældent op af tasken, mens han er på vagt, men i pauserne eller når han har fri, så bliver den flittigt brugt.

Ikke for at tjekke Facebook, læse nyheder, ringe eller høre musik … nej han gør det mest for at tjekke hans egen Instagram profil. Det er der en god grund til.

Siden Simon - i en sommerferie - oprettede en konto på Instagram, har han været travlt optaget af den.

Han fandt han nemlig hurtigt ud af, at der fandtes mange forskellige fagprofiler på Instagram, som han syntes, var ret spændende - men der var ingen på dansk. Så det nærmest kaldte på den 37 -årige speciallæge.

Simon Kallestrup Kristiansen har haft sit hoveduddannelsesforløb på Sygehus Sønderjylland og siden sidste år været afdelingslæge på afdelingen for hjertesygdomme, hvor han især beskæftiger sig med ekkokardiografi. Derudover er han ansvarlig for akutte kardiologiske patienter i akutmodtagelsen og er meget interesseret i hjerteklapsygdomme. Simon bruger også sine evner på at undervise bl.a. KBU læger og sygeplejersker i ekkokardiografi.

- Jeg opdagede hurtigt, at der på Instagram kun var ganske få fag-profiler fra Danmark, så jeg tænkte, at det kunne jeg måske udnytte og lave en profil, hvor jeg kunne dele viden, men også selv blive klogere inden for mit felt.

Simon gik i gang og vidste fra starten, at profilen skulle være på engelsk, da der kun ville være få i Danmark, som ville synes, at emnet var interessant.

- Det jeg arbejder med, er jo vanvittigt spændende. Dengang jeg startede, var jeg var reservelæge, så det var en god måde, at tilegne sig ny viden, samtidig med, at andre kan byde ind og kommentere. Det startede sådan set bare for sjov, uden et egentligt formål.

Dog vidste Simon, at han gerne ville have fat i folk fra andre lande, men at hans profil cardiologycasesdk skulle blive så populær - havde han ikke forestillet sig!

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa og populær Instagrammer.

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa og populær Instagrammer.

Hvem følger profilen cardiologycasesdk?

Simons 112.000 følgere fra hele verden bliver hver uge stillet overfor forskellige cases, problemstillinger, dilemmaer, quizzer og spørgsmål - alt sammen med det formål at dele viden, diskutere cases og blive klogere. Indimellem dukker der en sjælden gang et mere personligt opslag op fra Simon, hvor han toner frem på profilen med ansigt. Nogle gange sammen med sin kone, alene, eller sammen med et par af sine 4 børn.

- Det er jo mest en fag-profil, men jeg vil også gerne vise, at det er mig, som er personen bag, siger Simon.

- Meen de personlige opslag, giver altså ikke helt så mange likes, griner han.

Han er ellers vant til mange likes og delinger, for dem der følger ham, er fagfolk. Det er primært læger og medicinstuderende. En stor del af følgerne er indere, men derudover er der også amerikanere, briter, tyskere og medicinstuderende fra Spanien og Cuba. Følgerne kommer også fra de baltiske lande og Rusland. Ja, hele verden er stort set repræsenteret i skaren af følgere.

- Det er sjovt, at de kommer fra hele verden”, siger Simon.  

Dygtige kardiologer findes på Instagram  - men også ude på de mindre sygehuse. Og apropos sjov … så er han af den opfattelse, at der også gerne må være lidt sjov i hans opslag, men igen, så er det ikke der, han henter sine likes. Responsen kommer, når opslagene bliver meget faglige og måske endda nørdede.

Egentlig kunne Simon Kallestrup være ligeglad med antallet af følgere, likes og delinger, for han får intet ud af det – altså ud over glæden og den faglige sparing. Den dygtige hjertelæge bruger omkring 10-12 timer om ugen på Instagram. Det hele foregår primært i hans fritid, men når ens arbejde samtidig er ens fritidsinteresse, så gør det ikke noget, siger han.

- Jeg får ikke noget ud af det økonomisk, altså jeg tjener ikke noget, men jeg får det fagspecifikke. Jeg kan godt lide at undervise og det gør jeg også meget her på sygehuset og måske er det også derfor, jeg godt kan lide at dele ud af min viden på Instagram.

Det er opslag som eksemplet her på billedet, Simon deler:

På spørgsmålet om man godt kan lave quizzer og cases på sociale medier om noget så alvorligt som hjertesygdomme, er den 37 årige kardiolog klar i spyttet:

- Så længe vi kan lære af det, og vi kan blive bedre, så har det sin berettigelse. Den sparring og erfaringsudveksling med dygtige folk i hele verden, har man jo ikke adgang til ellers.

Med profilen vil Simon også gerne vise, at kardiologi kan være et fedt speciale, selvom man ikke arbejder på et af de store hjertecentre. Om man befinder sig i Aabenraa, Svendborg, Esbjerg, Vejle eller et helt andet mere perifert sygehus, så er der muligheder for at dygtiggøre sig og blive en dygtig kardiolog. Man kan sagtens få en god karriere på de mindre sygehuse, hvis man vil, siger han.

- På de store sygehuse arbejder man som regel fast i weekenden, mens man på de mindre sygehuse faktisk har mulighed for at lave nogle aftaler omkring arbejdstid, når man fx har små børn, som jeg har. Det er godt for familielivet. Det giver måske lidt mere overskud - også til andre ting, for eksempel Instagram.

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på afdelingen for hjertesygdomme i Aabenraa.

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på afdelingen for hjertesygdomme i Aabenraa.

Kan du ikke lige hjælpe mig?

Indimellem oplever Simon, at nogle af hans følgere beder om hjælp til fx noget familie, som har en hjertesygdom, men der siger han pænt stop. Det er forskelligt, hvordan man behandler folk - alt efter hvor i verden du kommer fra - så det vil han slet ikke gå ind i. 

- Jeg går ikke ind og laver behandlingsstrategier for nogens mor eller far. Det vil jeg simpelthen ikke. Jeg hjælper gerne med gængse spørgsmål om fx en generel hjertesygdom, det vil jeg til gengæld altid gerne snakke om.

Simons profil er et forum, som man kun forstår - og får noget ud af - hvis man interesserer sig for EKG og hjertesygdomme. For de fleste, vil det være sort snak, der foregår på profilen. Der bliver diskuteret sygdom og fejl, og der foregår faglige snakke om symptomer på sygedomme og bivirkninger på medicin.

- Man lærer jo også af egne og andres fejl, og selvom jeg laver quizzer og sjov på profilen, så er det alligevel alvorligt og det ved folk jo godt. Dem der følger mig, går meget op i emnet og lærer også mig noget, ved at stille spørgsmål, som jeg så skal tilbage på arbejde og finde et svar på.

- Nogle af profilerne kender jeg bedre end andre, fortæller Simon. Ud af de 112.000 er der fx ham der hedder myheartMD fra USA, han er invasiv kardiolog, og ham skriver jeg meget med. Det samme gør jeg med ham, der kalder sig Doctor_ cardiolog fra Tyskland. Vi har meget gavn af hinanden.

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa og populær Instagrammer.

Simon Kallestrup Christiansen, speciallæge i kardiologi på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa og populær Instagrammer.

Far til fire og flere følgere

Simon kigger på sin profil, han har allerede næste opslag klar inde i hovedet. Umiddelbart lyder det som om, at hele hans verden drejer sig om hjertesygdom og EKG´er - men sådan er det ikke.

- Jeg plejer at sige, at jeg er far til 4. To små som er 3 og 5 år og to store, som er 12 og 15 år, så der er nok at se til derhjemme. Men … jeg slapper faktisk af med at være på Instagram. Jeg kan sagtes lige lave en lille quiz, når jeg ligger hjemme på sofaen. Jeg gjorde det jo ikke, hvis ikke det var fordi, jeg selv får en masse ud af det.

Simon så gerne, at flere læger ville bruge de sociale medier til at udbrede og dele viden. Det kræver selvfølgelig lidt tid, siger han, men det er det hele værd. 

- Jeg er ligeglad hvor mange følgere jeg har eller hvor mange likes mine opslag får, bare jeg har det sjovt med at lave det. Det betyder noget, at jeg gør folk klogere, men også at jeg selv får noget ud af det”, slutter Simon, mens han lukker sin profil ned.

Det er tid for Simon til at gå over på afdelingen – muligvis for at give sig i kast med noget, som en dag ender som en case på hans profil.

Kontakt

Dorte Callesen

Presseansvarlig

Kommunikation


23 99 33 41
APPFWU02V