Praktisk information og særlige forholdsregler

Information om alt det praktiske herunder særlige forholdsregler du skal tage i forbindelse med besøg i Børn og Unge, Sengeafsnit

Klik på + for at se oplysninger

• Behageligt tøj, toiletsager
  • Underholdning (foretrukne spil eller legetøj)
  • Mindre børn vil sætte pris på at få deres yndlingsbamse med
  • Mobiltelefon / tablet (og opladere)
  • Skolebørn og unge må gerne tage deres skoletaske med
  • Evt. medicin, som barnet / den unge får dagligt

Det er det vigtigt - på trods af omstændighederne - at indlæggelsen bliver en god oplevelse. Derfor kan vi byde på forskellige spændende og sjove aktiviteter.

Vi har en udendørs legeplads "Lysningen", med direkte adgang fra alle patientstuer. Man kan cykle en lille tur eller bare nyde frisk luft. Små børn kan lægges til at sove i barnevogn derude. Man kan også prøve "edderkoppen" - et interaktivt legeredskab for både børn og voksne.

Vi har bordfodbold, brætspil og andet.

I Afsnit for Børn og Unge er der 2 pædagoger, som støtter børn og unge under indlæggelsen og er med til at skabe et trygt miljø. Pædagogerne er gode til at finde og igangsætte relevante lege- og beskæftigelsesaktiviteter.

Et par gange om ugen får vi besøg af hospitalsklovne.

Klovnene kommer for at give børnene sjove oplevelser. Det kan være lidt underholdning, leg eller magi. Andre gange har børnene brug for, at klovnen afleder deres opmærksomhed fra en undersøgelse eller en behandling.

Klovnene er uddannet til at være klovne. De har viden om og erfaring med børn og unge, der er indlagt på et sygehus.

Psykolog

Børn og unge med behov for psykologisk bistand og deres forældre kan efter forudgående drøftelse med personalet henvises til psykologen i Afsnit for Børn og Unge.

Fysioterapi / Ergoterapi

Afhængig af problem og lægefaglig vurdering er der mulighed for at blive henvist til fysioterapeuter og ergoterapeuter, der et tilknyttet Afsnit for Børn og Unge.

Socialrådgiver

Afdelingens socialrådgiver kan yde bistand og give råd og vejledning I forskellige situationer, som er afledt af barnets / den unges sygdom eller indlæggelse.

Tolk

Ved sprogproblemer kan det være hensigtsmæssigt at få tolkebistand.

Forældre, der i forbindelse med barnets / den unges undersøgelse, indlæggelse og behandling på sygehuset har behov for tolkebistand, kan undtages fra at betale tolkegebyr, selv om de har boet i Danmark i mere end 3 år.

Link til regler vedr. tolkebistand i sundhedsvæsenet

Præst

Både børn/unge og forældre kan komme til at tale men en præst.

Henvend jer til personalet, hvis I føler brug for det. Vi hjælper med at arrangere kontakten til en præst.

Få en snak med  sygehuspræsten

Sundhedsplejerske

Personalet i afsnittet har kontakt med sundhedsplejersker i de sønderjyske kommuner.

1. Spørg hellere for meget end for lidt
    Det er vigtigt, at I som forældre forstår, hvad barnet / den unge skal undersøges for, hvad lægerne har fundet ud af indtil nu, og hvilken behandling barnet / den unge skal have. Spørg endelig og få uddybende forklaring.
  2. Fortæl os om barnets / den unges medicin og kostvaner
    Det er godt at informere personalet om, hvad barnet / den unge får af medicin, også alternativ behandling, kosttilskud, naturprodukter, samt om I følger særlige kostråd. Fortæl os, om barnet / den unge er overfølsom over for medicin, mad eller andet.
  3. Skriv ned undervejs
    Skriv om muligt en dagbog over det, I oplever, mens barnet / den unge er syg. Dagbogen kan hjælpe både med at huske det, I oplever, og de spørgsmål, I vil stille til personalet. Dagbogen kan være en hjælp til at bearbejde oplevelsen efterfølgende.
  4. Flere ører hører bedre
    Vær gerne to voksne, når I skal til samtaler om undersøgelser og resultater. Det er en fordel, at flere har hørt, hvad lægen siger, så alle nuancer kommer med, og I er flere til at huske og forstå, hvad der blev fortalt.
  5. Lav aftaler
    Lav aftaler med personalet om det indbyrdes samarbejde. F.eks. om, hvordan barnet / den unge skal informeres og forberedes til undersøgelser og behandling eller om det er jer eller personalet, der giver barnet / den unge den ordinerede medicin.
  6. Godkend dit barn
    Tjek barnets / den unges navn og cpr.nr. sammen med personalet, hver gang barnet / den unge skal undersøges eller have medicin.
  7. Hør om operationen
    Hvis barnet / den unge skal opereres, er det en god ide at tale det der skal ske igennem med lægen. Nogle gange vil lægen, lige inden operationen, markere med en spritpen det sted på barnets / den unges krop, der skal opereres.
  8. Sig til, hvis det gør ondt
    Det er vigtigt, at personalet kender barnets / den unges symptomer på smerter. Også hvis de opstår andre steder end netop der, hvor barnet er sygt.
  9. Når I skal hjem
    Når I skal hjem, er det en god ide at spørge, hvordan behandlingen skal fortsætte, hvad skal I være opmærksomme på derhjemme og hvad I kan gøre, hvis I bliver i tvivl.
  10. Kend barnets medicin
    I skal vide, hvad barnets / den unges medicin hedder, hvordan den virker, hvordan og hvor længe barnet / den unge skal tage den og om der kan forekomme bivirkninger. Få en liste over al den medicin, barnet / den unge får. Spørg evt., om der er særlige typer mad eller drikkevarer, som kan påvirke behandlingen. Skriv evt. svarene ned.