"Der kommer lige et prik .. eller to". Vaccinationscentrene er kommet godt fra start.

Interessen for at blive vaccineret mod covid-19 og influenza er stor, og mere end én million borgere er allerede blevet vaccineret her i efteråret. På Sygehus Sønderjyllands vaccinesteder er der også travlhed.

På vaccinationscentrene ved Sygehus Sønderjylland i Aabenraa, Sønderborg og Tønder er man kommet godt i gang med at stikke de mange borgere, som har bestilt tid til efterårets forskellige vacciner.

Vaccinatør Britta Bendixsen sidder i den ene af vaccinationscenterets fem bokse. Hun er ved at gøre klar til at stikke. Hun har været i gang siden centeret åbnede. Der skal gives to stik denne gang. Først den nyeste af efterårets covid-19 booster-vaccine og bagefter en influenzavaccine. Begge sprøjter ligger klar.

-  Hvilken skulder vil du have dem i? spørger Britta.

Der er travlt i vaccinecenteret. Det er ikke kun covid-19 booster-stikket, som bliver givet. Nogle kommer  også for at få deres allerførste vaccine mod covid-19, fortæller Britta Bendixen. Det er nogle af dem, som tidligere har sagt nej til at blive covid vaccineret. Nu kommer de så for at få det 1. eller det 2. stik.

Dagens hold i vaccinecenteret består af seks vaccinatører. Ved ankomsten står én, som sender folk ind til én af de 5 små bokse, som hver især er bemandet med en vaccinatør. Inden hver patient kommer ind, er der gjort klar med lige nøjagtig den eller de vacciner, som vedkommende skal have.

-  Jeg scanner lige dit sygesikringskort og stiller dig nogle spørgsmål, siger Britta. En sætning man kan høre, at hun har sagt mange gange før.

Nok at holde styr på.

Der er nok at holde styr på, når man er vaccinatør. Vaccinerne er placeret i små kurve, for at minimere risikoen for fejl. På kurven er også et skilt, som fortæller hvilken vaccine, der ligger i kurven, for udover at man kan blive vaccineret mod influenza og pneumokok-sygdom (lungebetændelse), så er der også to forskellige fabrikater indenfor covid-19 vaccinen (Pfizer og Moderna). Samtidig er folk også forskellige steder i deres vaccineprogram. Så det er med at holde tungen lige i munden, både når der skal stikkes og fordeles vacciner.

-  I år ser influenza vaccinen fx også anderledes ud end tidligere, da den ér trukket op fra producentens side. Det skal vi lige vænne os til, samtidig med, at folk skal stikkes flere gange, fortæller vaccinatør Britta Bendixen, som har stor erfaring med at vaccinere.

Britta er oprindelig sosu-assistent men har været med i vaccinationscenteret i Aabenraa siden første dag Sygehus Sønderjylland begyndte at vaccinere. Selv i sommers da indsatsen var på sit lavpunkt, var hun med.

-  Jeg har slet ikke tal på, hvor mange jeg har stukket gennem de sidste par år, siger Britta, men det er mange tusinde. Lige for tiden her i Aabenraa stikker vi 600 pr. dag. Det er ikke 600 personer, for mange skal have både ét, to eller tre stik, så det er 600 stik.

Så man kan altså konstatere at Britta er en erfaren vaccinatør og sikkert og smertefrit stikker hun da også nålen ind i først den ene skulder og derefter den anden  - begge gange med ordene : "Der kommer lige et prik".

-   Vi er kommet godt fra start, faktisk bedre end forventet, fortæller Britta. Vi havde frygtet lange køer, som vi så det sidste gang, men sådan har det ikke været. Det er gået forbavsende godt siden vi startede op.

Britta Bendixsen opfordrer folk til at komme præcis til den bestilte tid – hverken før eller efter – for så undgår man, at der dannes kø.

-  15 minutter fra nu og så må du gå hjem, slutter Britta Bendixen og sætter vat og plaster på begge skuldre, der hvor stikket er sat ind. Inden man er ude af boksen, er den næste i køen klar til at få sin efterårsvaccination.

Covid-19 vaccinerne ligger seperat i en kurv, så risikoen for fejl minimeres

Influenzavacciner i kurven. I år er de trukket op fra producentens side

Der er gjort vat og plaster klar, så kan man hurtigt komme videre med næste patient

Først sprittes skulderen af. Patienten her har valgt venstre skulder til Covid vaccinen og højre til influenza-vaccinen

Nålen og patienten er klar. Nu kommer der et prik, siger vaccinatør Britta Bendixsen

Vaccinen tømmes ind skulderen.

Nålen trækkes ud igen. Slut med denne arm.

Til sidst sættes der lidt vat på med et plaster, i tilfælde af, at det skal bløde lidt.

Vaccinatør Brittta Bendixen smiler og sender patienten ind for at vente i 15 minutter inden hun må gå hjem.