Pårørende kan være med til stuegang via video – ny mulighed afprøves på Sygehus Sønderjylland

Fælles Akutmodtagelsen (FAM) på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa tester for øjeblikket en metode, hvor pårørende kan sidde på arbejde eller derhjemme og deltage i stuegang på sygehuset, hvor deres kære er indlagt. Det foregår via video på deres egen smartphone.

Det kan være svært at være pårørende til en indlagt. Man vil gene være der hele tiden og ikke mindst, når der ved formiddagens stuegang bliver besluttet, hvad den videre behandling skal være for den indlagte.

Måske bor man, som pårørende, langt væk eller er på arbejde, når stuegangen finder sted. Det gør det, for de fleste, svært at deltage.

Derfor tester Fælles Akutmodtagelsen (FAM) lige nu en ny regional videoløsning (VDX), som betyder, at man som pårørende kan være med til stuegang på online video koblet op via ens egen telefon.

- Vi vil gerne inddrage de pårørende ved stuegang, fordi vores patienter ofte er svækkede ældre. Måske kan patienten ikke huske, hvad der er blevet sagt? Måske skal patienten sendes hjem og kun de pårørende kan tage stilling til, om der fx er nogen hjemme til at tage sig af patienten, hvad med ældrebolig, hvem laver mad eller vasker tøj, når patienten kommer hjem?

Det er bare nogle af grundene til, at det er en god idé at have de pårørende med på sidelinjen på stuegangen, siger chefsygeplejerske Helle Overgaard.

"SMS til video” fungerer ved, at der sendes en SMS med et link til de pårørendes mobiltelefon, som de derefter blot skal klikke på og give tilladelse til brugen af video og kamera og vupti… så er de med på video ved stuegang hos deres kære.

"SMS til video” fungerer ved, at der sendes en SMS med et link til den pårørendes mobiltelefon, som de blot skal klikke på. Når de har givet tilladelse til brugen af video og kamera på telefonen er de igennem og klar til at være med på video ved stuegangen.

Testen foregår i et tæt samarbejde med sygehusets IT-afdeling og Digitaltræning ved Lærings- og Forskningshuset. Planen er, at også afdelingen for Hjerne- og Nervesygdomme skal deltage i forsøget med videoløsningen.

For Fælles Akut Modtagelsen handler det om, at se om man kan forebygge genindlæggelser og afhjælpe, at de pårørende ringer ind efter stuegang, for at høre hvad lægen har sagt til deres far eller mor. Det er nemlig en tidsrøver.

Første afprøvning af ”SMS til video” fandt sted forleden - og det gik godt. Den pårørende havde selv efterspurgt muligheden, fordi hun så kunne passe sit arbejde og alligevel deltage i stuegangen med hendes far.

Patienten selv var glad for at have sin datter med til samtalen, fordi han dermed vidste, at ”den der havde styr på det hele” var med, og dermed kunne høre, alt der blev sagt af vigtige informationer.

Under testen fik personalet også nye oplysninger om patienten, som hverken lægen eller sygeplejersken havde haft fokus på i patientforløbet. Oplysninger, som ellers ville være gået tabt, hvis ikke den pårørende havde været med.

"SMS til video" vil fremover løbende blive testet på FAM og fra denne uge også på afdelingen for Hjerne- og Nervesygdomme.

Den pårørende kan på sin mobiltelefon følge og tale med, mens stuegangen og dermed samtalen med læge og sygeplejerske foregår.

Personalet kan se og høre den pårørende på PC-skærm inde på patientstuen, mens stuegangen og dermed samtalen med læge og sygeplejerske foregår.