Ti års succesbehandling på Sygehus Sønderjylland

For ti år siden begyndte afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler på Sygehus Sønderjylland en ny type indgreb. For kvinder med blødningsforstyrrelser har det været en lille revolution, og med indførelsen af det ambulante indgreb har afdelingen sat standarden for den type behandling. Både nationalt og internationalt.

På afdelingen for Kvindesygdomme og fødsler på Sygehus Sønderjylland har man vænnet sig til besøg. Der har været delegationer fra Holland og fra Norge, der har været besøg fra andre sygehuse i Danmark. Fælles for gæsterne som har lagt vejen forbi Sygehus Sønderjylland er interessen for den måde man hjælper kvinder med blødningsforstyrrelser. For på sygehuset i Aabenraa behandler man kvinderne ambulant.

- Ambulant behandling er en stor fordel for patienten, der kommer ud og hjem igen samme dag. Det er altid en væsentlig større procedure når en patient skal på operationslejet. Med denne behandling tager indgrebet ca. 30 og inden det ca. 15 minutter til lokalbedøvelsen. Vi har særdeles god erfaring med at udføre indgrebet sådan, fortæller specialeansvarlig overlæge på afdelingen for Kvindesygdomme og fødsler, Leif Messerschmidt.

Selve indgrebet foregår ved en varmebehandling af slimhinden i livmoderen. Det foregår under lokalbedøvelse og netop derfor, er det muligt at udføre ambulant. Efter indgrebet vil de fleste patienter ikke længere have blødninger, enkelte vil stadig opleve blødninger men ikke samme generende grad som før Indgrebet. Derfor foretages det kun på kvinder, der ikke ønsker sig flere børn.

Den store succes blev fejret på afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler på Sygehus Sønderjylland. På billedet ses specialeansvarlig overlæge Leif Messerschmidt sammen med oversygeplejerske Anne Pors Christensen  og en kollega.

Den store succes blev fejret på afdelingen for Kvindesygdomme og Fødsler på Sygehus Sønderjylland. På billedet ses specialeansvarlig overlæge Leif Messerschmidt sammen med oversygeplejerske Anne Pors Christensen og en kollega.

Inspiration for andre

Da Sygehus Sønderjylland begyndte at tilbyde det ambulante indgreb for ti år siden var det, det første sygehus i Danmark der tilbød behandlingen. Siden da er flere fulgt efter og der har også været interesse fra udlandet.

- Vi har afholdt workshops for flere andre danske sygehuse, vi har haft gæster fra Holland og Norge og vi venter nu besøg fra Nordsjællands Hospital i Hillerød og Sjællands Universitetshospital i Roskilde har netop været her. Der er ingen tvivl om, at den behandling vi tilbyder kommer til at brede sig, siger Leif Messerschmidt.

Den store succes blev fejret på afdelingen for Kvindesygdomme og fødsler på Sygehus Sønderjylland. Udover at det var den første afdelingen i Danmark til at indføre behandlingsmetoden, har de med i alt 640 gennemførte behandlinger på ti år næsten fordoblet antallet af patienter som har fået hjælp. Det var værd at fejre.

Tue Wettergreen Paltorp

Kommunikationskonsulent