Forskningsprojekter fremlagt for Gymnasieelever

SDU i Kolding er normalt ikke fyldt med gymnasieelever, men det var det i dag. Årsagen var, at tre samfundsfagsklasser fra tre forskellige gymnasier i regionen - særligt udvalgt til dagen - var samlet, for at høre om forskningsprojekterne til ”Et Sundere Syddanmark”.

Med fra Sygehus Sønderjylland var Gunhild Kjærgaard-Andersen med sit projekt: Livskvalitet blandt skrøbelige patienter efter behandling på intensiv afdeling.  Projektet skal afdække livskvaliteten hos skrøbelige patienter efter indlæggelse på intensivafdelingen.

I alt havde fem forskere projekter med, som de præsenterede for de spørgelystne gymnasieelever. Selvom projekterne kan være komplicerede at gøre rede for, skulle de fatte sig i korthed. Gunhild Kjærgaard-Andersen fortalte om sit projekt og de dilemmaer, der kan være i det.

”Det var vildt interessant at stå foran de unge mennesker og formidle projektet, så det bliver interessant også for dem, ” fortæller Gunhild Kjærgaard-Andersen.

Eleverne skal i forbindelse med projektet arbejde med sygehusvæsen, demokrati, prioriteringer og dilemmaer set i relation til forskningsprojekterne. Dermed kommer de til at fungere som de unges talerør for de fem projekter i ”Et Sundere Syddanmark”.

Gunhild Kjærgaard-Andersen holder foredrag for gymnasieelever

Mormor-testen

Forskningen, som Gunhild Kjærgaard-Andersen er i gang med, kan måske virke fjern, hvis du er teenager og til dagligt på ingen måde skænker en tanke, at et ophold på intensiv afdelingen på et sygehus, kan være en særdeles hård omgang, hvis man er gammel og skrøbelig. Men spørgelysten udeblev ikke fra de omkring 90 elever.

”Jeg tror det handler om, at gøre det relaterbart for de unge. Ved at tale om mormor, prøvede jeg at sætte problemstillingen i en ramme, som de unge kan genkende. Mormor-testen kan man kalde det. For selvom du som ung måske ikke lige tænker over, hvad det vil sige at komme på intensiv, så bliver det mere konkret for dem, når jeg taler om mormor. De kan sikkert alle relatere til en ældre person, som de kender”, siger Gundhild Kjærgaard-Andersen.

Et Sundere Syddanmark

Fem forskningsprojekter - ét fra hvert af regionens fem sygehuse - er med i projektet "Et Sundere Syddanmark" og det er op til alle syddanskere via SMS-stemmer at bestemme, hvilke af projekterne, der skal have del i en forskningspulje på to millioner kroner fra Region Syddanmark.

Puljen fordeles med 1 million kroner til det projekt, der får flest SMS-stemmer, 600.000 kroner til andenpladsen og 400.000 kroner til tredjepladsen.

Finalen mellem de i alt fem udvalgte forskerprojekter løber over TV skærmen d.18. maj. Inden da vil de forskellige projekter blive præsenteret på TV SYD og på deres hjemmeside. Fra 2. maj kan alle borgere stemme på det projekt, som de mener fortjener at vinde. Pengene skal efterfølgende gå til forskningsprojektet.

Få mere information om Et Sundere Syddanmark