Coronaen giver sammenhold på tværs

Mange medarbejdere på Sygehus Sønderjylland har i øjeblikket andre funktioner end de sædvanlige. Således også Helle Nielsen, der har byttet sengeafsnittet på Ældresygdomme ud med et coronapodetelt.

Social- og sundhedsassistent Helle Nielsen strålede iført sygehustermotøj.

Efter et par uger med flot og varmt vejr, ruskede det lidt mere i teltene denne onsdag formiddag. Journalistblokken blev sågar våd efter lidt regn, men social- og sundhedsassistent Helle Nielsen strålede iført sygehustermotøj.

- Det er rigtigt hyggeligt her i podeteltet, og humøret er højt, selv om vejret måske ikke er så godt i dag, siger Helle Nielsen, der normalt arbejder på sengeafsnittet i Ældresygdomme.

Hun har været i podeteltet i fire uger, og er netop blevet forlænget.

- Jeg skal være her, til vi er færdige med podningerne, og det er rigtig fint, for det er en virkelig god oplevelse at være her, fortæller hun.

Nye udfordringer

Flere hundrede mennesker kommer forbi podeteltet i Aabenraa i døgnet, og for Helle Nielsen er det helt anderledes end normalt.

- Normalt har jeg lang tid til at lære patienter lidt bedre at kende, men nu skal vi danne os et overblik over patienten i løbet af et par minutter og samtidig give dem alle en god oplevelse, så jo, vi møder patienterne et helt andet sted, end vi normalt gør, og det er spændende, forklarer Helle Nielsen.

Samtidig møder Helle Nielsen også en helt ny type patient, som hun slet ikke ser på sin afdeling, Ældresygdomme.

- En del børn skal podes, inden de kan starte i institution igen, og så skal vi gøre en ekstra indsats for, at de får en god oplevelse, siger hun og fortsætter.

- Da vi ofte er helt pakket helt ind i udstyr, kan det godt virke skræmmende, men så poder vi bare forældrene først, hvis de også har en henvisning, og så er børnene med på det også, smiler Helle Nielsen.

Når børnene familierne er podet færdige, får børnene et stykke legetøj, og det medfører smil og glade vink, når bilerne ruller videre.

Mange forældre vil også gerne tage billeder til børnenes fotoalbums, og det får de sædvanligvis lov til.

Langt de fleste patienter bliver hurtigt podet, men det sker også, at de er ret dårlige inde i bilen.

- Så skal de over i den fremskudte visitation, og det sker faktisk jævnligt, at vi sender patienter derover, fortæller Helle Nielsen.

Mange af de besøgende er også bekymrede over, om de faktisk er syge med COVID-19, og derfor stiller de også mange spørgsmål til personalet i podeteltene.

Øget sammenhold

Ud over de mange hurtige møde med patienter i løbet af dagen, oplever Helle Nielsen også, at udstationeringen giver gode relationer på tværs af afdelingerne.

- Når vi står og snakker faggrupperne imellem, får vi en langt bedre forståelse af, hvad vi går og laver til dagligt, og det giver nogle indsigter og kontakter, som vi aldrig ville kunne få normalt, vurderer Helle Nielsen.

Men hun tænker også på kollegerne oppe i sengebygningen.

- Der er jo ikke så mange patienter indlagt lige i øjeblikket, så jeg tænker, at de lige klarer den, griner hun, inden hun i rask trav skynder sig ned til de nu to ventende biler ved indskrivningen.