Millionstøtte til corona-forskning

Professor Christian Backer Mogensen fra Sygehus Sønderjylland har netop modtaget en million fra Fabrikant Mads Clausens Fond. Pengene skal bruges til at forske i, hvordan sundhedsvæsnet bedst finder og får behandlet patienter med COVID-19.

På få måneder har en ny virus bredt sig som en pandemi over hele jordkloden. Mange sundhedsvæsner er dybt pressede, men selv om Danmark på mange måder har virussen under relativ god kontrol, så påvirker den alligevel befolkningen, økonomien og alle dem, der bliver syge. Derfor har Sygehus Sønderjylland i samarbejde med Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Lillebælt sammen med koordinerende forskningsleder og professor Christian Backer Mogensen fra Sygehus Sønderjylland startet et større forskningsprojekt, der gennem en del mindre projekter skal kortlægge, hvordan sundhedsvæsnet bedst muligt får fundet og behandlet patienter syge af COVID-19.

- Når hele verden er påvirket af en ny virus, er det naturligvis interessant at få undersøgt nærmere, hvad der virker, og hvad der ikke virker i behandlingen, og derfor er jeg enormt glad for, at vi har fået en million kroner fra Fabrikant Mads Clausens Fond til at få kickstartet vores forskning, siger Christian Backer Mogensen fra Fælles Akutmodtagelse på Sygehus Sønderjylland.

Fabrikant Mads Clausens Fond er glade for at kunne hjælpe til.

- COVID-19-krisen er global og har vist sig at rumme meget store udfordringer og risici for os mennesker og for det liv, vi plejer at leve. Derfor er det helt afgørende at sikre så meget viden om sygdommen som overhovedet muligt, så vi er glade for og stolte over at kunne bidrage til dette forskningsprojekt, siger bestyrelsesformand Peter Clausen.

Grundig forskning

Da mange mennesker i Danmark vil blive smittet med coronavirus og udvikle COVID-19, giver det forskerne en rigtig god mulighed for at kunne samle viden til, hvordan sundhedsvæsner bedst muligt kan klare hurtigt opståede kriser og behandle patienterne fremover.

- Alle sygehuse har med nærmest rekordfart omstillet sig til at kunne håndtere et stort antal COVID-19-patienter, og vi forventer mange patienter over de kommende måneder. Dermed har vi også en helt unik mulighed for at undersøge og følge patienterne, og de forskellige indsatser sygehusene laver, fra et meget tidligt tidspunkt, siger Christian Backer Mogensen og fortsætter.

- På den måde får vi opbygget en meget stor gruppe af mennesker - en såkaldt kohorte – som vi kan følge, og det er en rigtig god måde at beskrive udviklingen af en sygdom i en stor befolkningsgruppe, uddyber professoren.

Fordi COVID-19-epidimien er så ny på verdensplan er der ikke lavet større dataindsamlinger blandt store grupper af patienter, og dermed kan forskningen fra Sygehus Sønderjylland, Sydvestjysk Sygehus og Sygehus Lillebælt bidrage til, at forskere på tværs af landegrænser kan få en større indsigt.

Ud over støtten på en million kroner fra Fabrikant Mads Clausens Fond er forskerne bag projektet ved at finde yderligere støtte til at gøre forskningen endnu bredere.