Amen hører ikke kun til i kirken.

Sygehuspræster er til rådighed for alle, og det er vigtigt at søge støtte, uanset hvor i sit sygdomsforløb man befinder sig. Præsterne håber, at flere patienter og deres pårørende vil se, at en samtale med en sygehuspræst kan gøre en forskel.

På Sygehus Sønderjylland har vi 4 sygehuspræster, som kan tilkaldes hvis man som patient eller pårørende har brug for det.

Når livet bryder sammen

Når man bliver ramt af alvorlig sygdom, ændrer mange ting sig. Det daglige liv bliver anderledes, man bliver indlagt og kan ikke længere gøre de ting, man plejer. Ens selvforståelse skifter fra at være sund og rask til at være syg. Disse forandringer udløser mange tanker om fremtiden, som ofte ikke har været så nærværende før.

Når håbet svigter

De fleste kommer på sygehuset med håb om at blive raske. Men tankerne kredser også om frygten for, at det ikke går godt. Hvor meget håbet og frygten fylder, varierer fra person til person. Nogle mennesker kan selv håndtere frygten og tale med familie og venner om deres følelser. Men for andre bliver tankerne ved med at køre i ring. De bliver modløse, mister håbet og har svært ved at tale med deres nærmeste. For disse mennesker kan en samtale med en præst være til stor hjælp.

Hvad indebærer samtalen med en præst?

En samtale med en præst er en personlig samtale, der skal hjælpe den syge eller pårørende med at få klarhed over tankerne og sætte ord på både håb og frygt. Der er ingen fast dagsorden, og samtalen tilpasses den enkeltes behov. Formålet er at hjælpe med at forstå, hvordan alt det, der sker, påvirker en. At få sagt højt, hvis man er bange, kan være en stor lettelse.

At sidde sammen med sin usikkerhed

Det kan hjælpe at sidde sammen med et andet menneske og dele sin uvidenhed og usikkerhed. En præst er et medmenneske, som man kan tænke de svære tanker igennem med og dele byrden af det svære i livet. Præsterne missionerer ikke, men er åbne for at tale om religiøse tanker, hvis det er noget, patienten eller de pårørende ønsker.

Ritualer og omsorg

Ud over samtalen kan præsten også udføre ritualer som nøddåb og nødvielse, hvis det ønskes. Præsten kan også hjælpe med altergang. Disse ritualer kan give tryghed og trøst i en svær tid.

De tre præster i Aabenraa. Fra venstre: Pr Ann Bork Damgaard, Unna-Pernille Gjørup og Tine Baarts Andsager. Indsæt nyt billede + indsæt kort beskrivelse af, hvad man ser på billedet ...

De tre præster i Aabenraa. Fra venstre: Ann Bork Damgaard, Unna-Pernille Gjørup og Tine Baarts Andsager.

Mød sygehusets præster

Præst Ann Bork Damgaard:

Ann er ud over sit virke som sygehus præst også præst i Øster Løgum sogn. Hun har altid brændt for diakoni og har erfaring fra Kirkens Korshær, plejehjem og sorggrupper.

For Ann er det vigtigste at være en god og professionel samtalepartner, der giver tid, rum, nærvær og sjælesorg. Hun oplever ofte, at patienterne har mange eksistentielle tanker, som de gerne vil dele.

”Til tider er det meget hårdt at være sygehus præst, fordi man er virkelig på første række hvor livet gør ondt. Men … samtidig er det utrolig meningsfyldt. Det er svært at forklare”.

Præst Unna-Pernille Gjørup:

Unna-Pernille er præst hos os og sognepræst i Løjt og Genner. Hun har tidligere arbejdet på Hammel Neurocenter og Hospice Djursland.

For Unna-Pernille er det vigtigste at være til stede med mennesker i deres smerte og nye livssituation, uden at skulle ændre noget.

Der er en ydmyghed i, at det svære som patienterne står i, ikke er mit, men jeg skal og vil være ved siden af. Jeg føler også en stolthed over indimellem at kunne gøre en lille forskel”

Præst Tine Baarts:

Tine er ud over sygehuspræst også sognepræst i Aabenraa og har altid været optaget af sjælesorg.

Hun mener, at Folkekirken har en vigtig opgave på sygehusene, især når alt håb synes ude.

For Tine er det vigtigste at tilbyde nærvær og omsorg, både gennem samtaler og ritualer. Hun vil vise patienter, at kirken er der for dem, selvom de sjældent bruger den.

”Som sygehuspræst møder man mere sorg og smerte, end vi gør som ”almindelige” præster. Folk her er i mere kritiske og ulykkelige situationer, men det giver stor mening og jeg er meget taknemmelig, over at hjælpe patienter og pårørende i deres mørkeste stunder.

På sygehuset i Sønderborg er Merete Lei sygehuspræst.

Du kan læse mere om hende her: https://sygehussonderjylland.dk/om-sygehuset/nyheder/nyhedsarkiv/2023/meretes-kald-rakte-laengere-end-kirkebaenkene

Kontakt en præst

Både patienter og pårørende kan altid tale med en præst. Hvis du har brug for det, skal du henvende dig til personalet, som vil hjælpe dig med at arrangere kontakten til en af vores sygehuspræster.