Brugen af bedøvegasser bliver mere bæredygtig

Gasser til bedøvelse af patienter er en stor miljøsynder, men nu deltager Sygehus Sønderjylland Aabenraa, som det første sygehus i Danmark, i et projekt, hvor gasserne bliver samlet op for at blive genanvendt.

Når operationspatienter er ældre, svagelige eller stærkt overvægtige, er det ofte mest skånsomt for dem at blive bedøvet med operationsgas frem for bedøvelse gennem blodårerne. Børn bedøves også ofte med gas, så de undgår at skulle stikkes, hvilket i sig selv kan påføre børnene større eller mindre traumer. Men operationsgasserne er en stor belastning for miljøet, og står rent faktisk for 0.01 procent af den samlede CO2-belastning på verdensplan.

Det bekymrede Pia Funder, som er afdelingssygeplejerske i Bedøvelse på Sygehus Sønderjylland Aabenraa. Både fordi hun ønsker en grøn omstilling, og fordi hun frygter at hendes personale i højere og højere grad skal tage stilling til, hvorvidt de skal tage hensyn til patienten eller til miljøet. I yderste konsekvens mister sygehuset måske endda på sigt muligheden for at bedøve med gas, hvis ikke der gøres noget ved miljøbelastningen.

- Vi bedøver cirka tre til fem patienter med bedøvegas om dagen, og da det er nogle af vores svageste patienter, vil jeg være ked af, hvis vi ikke kan tilbyde dem denne form for bedøvelse, siger Pia Funder.

Om at tage action

Derfor ringede Pia Funder for nogen tid siden til sin leverandør af operationsgas for at høre, om de havde en løsning på udfordringen. Det havde de ikke umiddelbart, men i efteråret fik Pia Fundet at vide, leverandøren nu havde et produkt, der kunne blive testet.

For leverandøren har netop udviklet et system til opsamling og genbrug af operationsgasser. Systemet er godkendt til brug, men leverandøren manglede at teste arbejdsgangene omkring systemet. Så Bedøvelse på Sygehus Sønderjylland Aabenraa er lige nu, som den første sygehusafdeling i landet, i gang med at bruge det nye gasopsamlingssystem, der samler gasserne i stedet for at lade dem sive ud i atmosfæren.

Rent praktisk betyder det, at en lille opsamlingsbeholder med en slags krokusfnuller er tilkoblet anæstesiudstyret, og når gasflasken er tom og skal skiftes, så er opsamlingsbeholderen fuld og skal også skiftes. Så længe patienten er tilkoblet systemet, opsamler systemet gassen fra patientens udånding, og dermed ryger gassen ikke op i atmosfæren, som den tidligere har gjort. Systemet er så effektivt, at hele 99 procent af bedøvegasserne bliver opsamlet og kan genanvendes efter en spaltning og sterilisation af de allerede brugte gasser.

- Det er dejligt, at vi kan være med til at gøre en forskel for miljøet, uden at gå på kompromis med vores faglighed, fortæller Mirsa Jahic, som er social- og sundhedsassistent i Bedøvelse.

Hun fortæller også, at det betyder meget for hende, at afdelingen har fokus på miljøet både gennem affaldssortering og dette projekt.