Skip til primært indhold

Sundhedsadministrativ koordinatoruddannelsen

Informationer til lægesekretærelever i Fælles Akut Modtagelsen

Informationer til SAK-studerende i Fælles Akut Modtagelsen

Kære SAK-studerende 

Kære SAK-studerende
Velkommen til Fælles Akut Modtagelsen (FAM) og Akutsekretariatet ved Aabenraa Sygehus.

I Akutsekretariatet er vi i øjeblikket: 24 sundhedsadministrative medarbejdere, 1 vagtplanlægger og 1 sundhedsadministrativ leder.
Vi varetager registrering og kodning for følgende specialer: Ortopædkirurgi, Organkirurgi, Medicin, Kardiologi, Gynækologi og neurologi. 

Sekretariatet er bemandet døgnet rundt – 365 dage om året, og vi hjælper også med registrering af akutte forløb for flere af Aabenraa Sygehus' øvrige afdelinger.

Vi bemander receptionen i skadestuen (FAM1) i front i lugen, hvor vi modtager og registrerer patienterne. Vi deltager også ved traumekald, hvor vi håndterer registreringen.
Vi bemander også receptionen i flowmasterrummet i FAM2, hvor vi i tæt samarbejde med flowmasteren og visitatoren modtager og registrerer akut ambulante og indlagte patienter. 

 

Funktioner som SAK-studerende

I Akutsekretariatet ønsker vi at give SAK-studerende et bredt indblik i de mange opgaver og funktioner, vi varetager. Derfor vil du som studerende – i større eller mindre grad – blive introduceret til følgende:

  • Modtagelse og opskrivning af patienter
  • Indlæggelse, overflytning og udskrivning i IT-systemet
  • Registrering af skadekort og akutte operationer
  • Afslutning af forløb og afsendelse af epikriser
  • Administration af udenlandske patientforløb
  • Fejlretning (LPR-funktion)
  • Håndtering af glemte sager
  • Skrive henvisninger og anden korrespondance
  • Registrering til kvalitetsdatabaser
  • Forsikringssager
  • Åbne og fordele posten
  • Telefonbetjening
  • Patientkontakt og kommunikation
  • Øvrige sekretæropgaver i sengeafdelingen (FAM2)
  • Lugefunktionen i skadestuen
  • Deltagelse ved traumer
  • Samarbejde med visitator og flowmaster
  • Mulighed for deltagelse i aften/nattevagter (efter ønske)
  • At du altid spørger, når du er i tvivl om noget – hellere ti gange for meget end én gang for lidt!
  • At du selv opsøger teoretisk viden og sætter dig ind i arbejdsgangen på afdelingen
  • At du henvender dig til praktikvejlederen/sundhedsadministrative leder ved. evt. problemer
  • At du taler pænt til, med og om andre i afdelingen
  • At du kan modtage og følge konstruktiv kritik
  • At du selv beder om nye udfordringer
  • At du er seviceminded
  • At du går til arbejdsopgaverne med energi og interesse
  • At du overholder din tavshedspligt

Praktikvejlederens rolle: 
Praktikvejlederen er den gennemgående figur i din praktik hos os, men da hun har skiftende vagter (dagvagt, aftenvagt, nattevagt og weekendvagter), vil der være flere dage, hvor oplæringen vil foregå ved de andre sekretærer i afdelingen.
Praktikvejlederen gennemfører forventningsafstemmende samtale, midtvejsevaluering og slutevaluering samt ugentlige refleksioner med dig – og er den røde tråd i dit forløb hos os.
Praktikvejlederen sammensætter dit praktikforløb individuelt til dig og sammen med dig.
Praktikvejlederen giver dig samlet feedback på din faglige udvikling og på din indfrielse af målene.
Praktikvejlederen giver dig støtte og vejledning gennem forløbet på afdelingen.
Praktikvejlederen behandler evt. oplysninger om dig fortroligt.  

Den sundhedsadministrative leders rolle:
Akutsekretariatets leder, har det overordnede ansvar for uddannelsesforløbet i vores afdeling. Hun sørger for, at der er de nødvendige rammer til stede, for at din uddannelse kan gennemføres. Hun er sparringspartner for elevvejlederen i uddannelses-spørgsmål i forbindelse med dit ophold i afdelingen. Hun fungerer som din daglige leder, mens du er her i afdelingen.

Vejledning i hverdagen:
Du kommer ikke til at sidde fysisk sammen med din vejleder hver dag, da hun har skiftende vagter. De andre sekretærer i afdelingen deltager i din daglige vejledning.
Du vil også få feedback fra kollegerne i afdelingen, når I har arbejdet sammen om en opgave. Sekretærerne arbejder altid flere sammen i dagvagt, aftenvagt og nattevagt, hvorfor du vil opleve skiftende ansigter fra dag til dag.

APPFWU01V