Væskeophobning
Hvis jeg oplever væskeophobning
Vær opmærksom på væskeophobning!
Tal med din sygeplejerske eller læge hvis du oplever væskeophobning.
Ved væskeophobning skal det forstås som nytilkommen eller forværring af kendte gener som f.eks. hvis du er kendt med lunge/ hjertesygdom.
I forbindelse med, at der gives kemoterapi, kan der som bivirkning ses væskeophobning i kroppen.
Du skal kontakte Ambulatorium for Kræftsygdomme hvis:
- Du har væskeophobning der IKKE er væk om morgenen
Symptomer på lette bivirkninger kan være: (hvor generne er væk efter 1 døgn/næste morgen)
- Let hævede hænder
- Let hævede ankler/ben
- Let væske/poser under øjnene
Symptomer på svære bivirkninger som ikke er væk efter 1 døgn:
- Svært hævede fingre, fx ikke passe fingerringe
- Svært hævede ankler eller tunge ben fx ikke kan passe eller lukke skoene
- Væskeansamling i ansigtet/poser under øjnene
- Besvær med at trække vejret eller bliver stakåndet
- Rødme, varme, hævelse og/eller smerter i arme eller ben
Hvad kan jeg selv gøre, hvis jeg oplever væskeophobning i kroppen:
- Sid med benene oppe på en stol i perioder i løbet af dagen eller lig på ryggen på gulvet med benene op ad en væg
- Lav venepumpeøvelser (Guide til venepumpeøvelser)
- Undgå at indtage store mængder af salt, da det binder væsken
- Undgå langvarigt inaktivitet, da det nedsætter kredsløbet
- Drik vandrivende væske fx sort te og kaffe
Mulige årsager til væskeophobning:
Hjertet
- Nedsat pumpefunktion, hjertemusklen og derved hjertes evne til at pumpe blodet rundt i kroppen kan påvirkes. Derfor vil du i nogle tilfælde få undersøgt hjertes pumpeeffekt.
- Rytme forstyrrelser kan opleves som uro i brystet eller som om hjertet slår en kolbøtte. Det er som regel ufarligt
Lunger
- Behandlingen kan påvirke lungevævet og medføre nedsat lungefunktionen
- Hvis lungerne bliver påvirket kan du opleve åndenød ved fysisk anstrengelse, træthed og tør hoste.