Test af nødstrømsanlæg på Sygehus Sønderjylland

Det er ikke kun luftværnssirenerne, der bliver testet den første onsdag i maj, det er også nødgeneratorerne og hele nødstrømsforsyningen på Sygehus Sønderjylland Aabenraa.

Store strømafbrydelser, der rammer Aabenraa by, vil sædvanligvis også ramme Sygehus Sønderjylland Aabenraa, og derfor har sygehuset en lang række sikkerhedsforanstaltninger, der gør, at ingen kommer i fare selv om strømmen forsvinder.

For at sikre systemerne afholder sygehuset hvert år en stor test, hvor elektrikerne kapper strømmen til det normale elforsyningsnet. Det sker om morgenen den første onsdag i maj, og det er også sket her til morgen.
På skift bliver strømmen afbrudt fire forskellige steder i huset, hvorefter store dieselgeneratorer starter op og sikrer en normal strømforsyning til alle sygehusets maskiner og apparater. Der går dog op mod 15 sekunder før generatorstrømmen er etableret, og derfor har sygehuset ydermere en række store batterier, der overtager driften af livskritisk udstyr som for eksempel respiratorer, operationsudstyr og andet, der er at finde på blandt andet operationsgangen og på Intensiv.

Onsdagens test gik uden store problemer, og nødsystemerne satte i gang som de skulle.