Skip til primært indhold

Uddannelsesprogram

Information om indholdet af uddannelsesprogram for HU-lægers uddannelsesophold i Kirurgi

Sundhedsstyrelsen udgav i samarbejde med Dansk Kirurgisk Selskab en revideret målbeskrivelse for speciallægeuddannelsen i Kirurgi i juni 2015. I revisionen indgår en række delmål i uddannelsen (EPA) ligesom der stille større krav til evaluering og dokumentation end tidligere. EPA’ernes opnåelse er beskrevet på en række kompetence-kort, hvor det i detaljer redgøres for hvad man skal opnå og hvordan kompetencen skal evalueres og dokumenteres. 
I hoveduddannelsen skal kompetencekort 7-12 opnås. En del af disse kompetencer opnås optimalt i hoveduddannelsens første eller sidste ansættelsesperiode, og andre opnås optimalt under ansættelsen på OUH. Der vil ofte være kompetencer der kan og vil blive opnået begge steder og vedlagt plan må derfor anses som vejledende.
I det følgende beskrives de kompetencer man med fordel kan opnå i forbindelse med ansættelsen på Afsnit for Kirurgi på Sygehus Sønderjylland.
Den første og tredje del af uddannelsen foregår på Sygehus Sønderjylland, mens den anden del foregår på kirurgisk afdeling A på OUH.

Der henvises til målbeskrivelsen i Kirurgi.

Der er for uddannelsen udfærdiget en særlig version af kompetence-kort, hvor det dels er angivet på hvilke matrikler denne kan opnås, samt hvordan kompetencen skal evalueres

Der henvises til kompetencekort.

Kirurgi fungerer på 2 matrikler i hhv. Aabenraa og Sønderborg og er en del af Sygehus Sønderjylland.

Afdelingen har et optageområde på ca. 250.000 indbyggere og varetager diagnostik og behandling af sygdomme i mave-tarmkanalen hos børn (over 2 år) samt voksne.

 

Kirurgi udreder og behandler følgende patienter:

  • Traumepatienter med organkirurgiske læsioner
  • Akut indlagte gastrointestinale kirurgiske patienter (FAM)
  • Elektiv øvre gastrointestinal kirurgi
  • Elektiv nedre gastrointestinal kirurgi
  • Kræftpakkeforløb for gastrointestinal kirurgi 
  • Endoskopisk udredning af øvre og nedre gastrointestinale sygdomme inkl. ERCP og EMR
  • Ambulant udredning af alle ovenstående patientkategorier


Kirurgisk Afdeling foretager både elektiv og akut kirurgi. Elektivt udføres der kolorektal kirurgi inkl. proktologi samt galdevejs- og herniekirurgi.

Der foretages både øvre og nedre gastrointestinal kirurgi som robotassisteret laparoskopiske operationer.

Der udføres akut kirurgi på en døgnåben akutstue, hvor der varetages kirurgi og endoskopi for de akut indlagte patienter, hvor der er behov for akut intervention.

Afdelingen råder også over et endoskopisk afsnit. Der udføres foruden basale endoskopiske undersøgelser mere avancerede procedurer såsom ERCP og EMR.

Sengeafdelingerne er opdelt i 2 kirurgiske afsnit, øvre afsnit samt nedre afsnit.

Øvre afsnit varetager pleje og behandling af indlagte patienter med sygdom i øvre gastrointestinal kanal.

Nedre afsnit behandler indlagte patienter med sygdom i nedre gastrointestinal kanal.

 

Følgende værktøjer anvendes til den løbende evaluering i henhold til dokumentationskravene i kompetencekortene. 

Objective Structured Assessment of Technical Skills (OSATS) / Vurdering af Operativ Teknik (VOT)
Til Objektiv Structured Assessment of Technical Skills (OSATS) anvendes Vurderingsskala til bedømmelse af Operativ Teknik (VOT). Ligeledes anvendes Direkte Observation af Praktiske Færdigheder (DOPF), da det er relevant.
Skemaerne anvendes til struktureret vurdering af uddannelseslægen tekniske og praktiske færdigheder inden for kirurgi ved observation fra supervisor og efterfølgende feedback. Skal udføres for alle diagnosespecifikke indgreb som beskrevet i kompetencekortenes dokumentationskrav.

Non-Technical Surgical Skills (NOTSS)
NOTSS anvendes til struktureret vurdering af ikke-tekniske færdigheder på operationsstuen, hvilket indbefatter kommunikation, lederskab og samarbejde. Udføres som beskrevet i kompetencekortenes dokumentationskrav.

MINI-CEX
Mini-Clinical Evaluation Exercise er en metode til vurdering af uddannelsessøgende lægers kliniske kompetencer inden for anamnese-optag, objektiv undersøgelse, klinisk beslutningstagen, patientvejledning og information, organisation og samarbejde, empati og professionel adfærd samt generel klinisk kompetence. Forudsætter observatør (klinisk vejleder) og skal udføres ved både akut og ambulant patientkontakt.

360 graders evaluering
Der tilstræbes at tilbyde den uddannelsessøgende i hoveduddannelsesforløbet en evaluering med 360 graders feedback, specielt såfremt det ikke er blevet gjort under ansættelsen i introduktionsstillingen.

360 graders evaluering anvendes primært i forhold til mål, der handler om rollen som samarbejder. Metoden samler og anvender den viden som kollegerne i praksis har om lægens evne til samarbejde. Systematisk indhentning af disse oplysninger fra alle, der arbejder med uddannelseslægen, giver et godt grundlag for feedback fra UAO og/eller hovedvejleder. 

APPFWU02V